alternative-zine.com

ביקורות

V.A.: Noise.IL
V.A. - Noise.IL - [Tophet Prophet]

2006-10-02

סוג המוזיקה שהכי קשה לי לסקור הוא נויז. בין אם זה אמביאנט, אינדסטריאל, דרון, power electronics, גליץ', אקספרימנטל או כל תת-ז'אנר אחר. קשה לכתוב עליו כמו שקשה לשמוע אותו, בדר"כ זה גם סוג מוזיקה שמגיעים אליו מאוחר ויש לזה סיבה טובה... נויז (באופן כללי) הוא ניסיוני עד כמה שניסיוני יכול להיות, אין חוקים או גבולות, והתוצאה הישירה היא שהוא יכול להישמע מאוד לא נעים לרוב האנשים – עכשיו כשזה נאמר, אפשר להתחיל לעסוק באוסף הנויז הזה.

יש בישראל סצנת נויז הולכת וגדלה עם מספר הולך וגדל של יוצרים, שמדי פעם בפעם גם מארגנים ערבי/הופעות נויז – כמו זו שהוקלטה כאן ב- Noise.IL , בקיץ של 2005.
בעוד שהיא איננה גדולה כמו היפנית ובטח שלא מתקרבת לגודלה של האמריקאית, הסצנה הישראלית חיה ובועטת במגוון של סגנונות. כל אחד מששת ההרכבים המשתתפים באלבום בעל תשעת הקטעים מראה חלק שונה בספקטרום, החל מקטעים קלים יותר לשמיעה כמו הקטע הפותח, Fear establishment for Lucifer Jupiter הביזארי והדרמטי של MortalManifest, או הקטע הסוגר, Rebuild the temple now הערפילי של Barzel (שלא הופיעו באותו ערב), עד לקטעים קשים ומורכבים ביותר כמו My Bleeding Ears של Gedem או Idle Petitions של Wreck & Drool.
אין ממש טעם להתחיל לתאר כל אחד מתשעת הקטעים, כיוון שכל אחד מהם הוא חוויה בפני עצמה שניתן לתאר בכמה וכמה דרכים; באופן מפתיע, יש זרימה מקטע לקטע למרות הבדלים בולטים ביניהם.

נקודות השיא (לדעתי) הן Telemarketing the temple of hatred 2005 של גאופ ואבוללה , בגלל השילוב המסותת היטב בין זמזומי הרקע, הדרונים הנמוכים והיללות האלקטרוניות הגבוהות, הגליץ', והקריינות, שביחד יוצרים אפוקליפסה מושלמת, ו- Zionistzermatism של Drone Lebanon שבו הנאום עם ההקשר הדתי נבלע ע"י גל אלקטרוני – פירוש אחד שעלה לי בראש הוא כמה חסר חשיבת אדם אחד (או דעה אחת)יכול להיות בעולם הרחב.

אפשר למצוא עוד הרבה פירושים בתוך סוג כזה של מוזיקה; כל אחד מהקטעים הוא תצרף של רעיונות, חזרות ווריאציות, מופשטים למינימליות ראשונית ומולבשים בשכבות על גבי שכבות של אפקטים. כך או כך, מדובר בייצוג הולם ביותר של הסצנה המקומית, שבהחלט שם את הנפשות הפועלות על המפה. הגמול הקטן הוא הביקורות החיוביות, הגמול הגדול והחשוב יותר הוא המשך קיום האירועים והצמיחה בכמות האלבומים והאומנים. ובמילה אחת - הולם. גם במובן של מתאים למעמד ולתנאים וגם במובן של מכה (במקרה הזה באוזניים).

עופר ויינר



 
blog comments powered by Disqus