alternative-zine.com

מאמרים

סיילם (Salem) מופיעים לרגל ההוצאה המחודשת של האלבום "קדיש"

2011-05-14
שבע עשרה שנים לאחר ההוצאה הראשונית לאלבום אשר שינה את פני סצנת המטאל המקומית, וגם את זו העולמית, סיילם (Salem) חוזרים בהוצאה מחודשת של האלבום "קדיש", אלבום שכולו מוקדש לנספים ולזיכרון השואה. לרגל ההוצאה המחודשת הלהקה החליטה לקיים הופעה שברובה יבוצעו שירים מהאלבום, וכל זאת רק כמה ימים לאחר יום השואה.

את סיילם אין צורך להציג, אלא אם כן לא הייתם בקטע של מטאל בעשרים ושבע השנים האחרונות. להקת המטאל הוותיקה בארץ, היא סמל סטאטוס אשר מייצג את הגב העיקש של היהודים והציונים מאז ומעולם. להקה שמעולם לא ויתרה לעצמה תמיד חזרה והיכתה שוב ושוב. בניצוחו של המנהיג האלמותי של הלהקה,זאב טננבוים, וביחד עם שלל אורחים מיוחדים (כולל רון באבלפוט ט'אל, אחד, יהודי, השייך כיום לגאנז אנד רוזס...), מועדון רידינג 3 הפך למקדש זיכרון אלטרנטיבי לערב אחד.

סיילם עולים לבמה לקול תשואות הקהל הוותיק והנאמן וכבר השיר השני, The Fading (השיר שהקנה להם קליפ באם טי וי), עם הפתיחה האיטית שלו מכניס לאווירה הנכונה. ברגע שזאב פורץ בקול שאגות ומתחיל לשיר, המקומם מתרומם באוויר, והקהל איתו. כמו הרבה שירים במטאל, The Fading אינו מאבד מטיבו, גם לאחר יותר מחמש עשרה שנה מאז ששודר בערוץ MTV בתוכנית המטאל - Headbangers Ball. אמנם הוא שייך לתקופה אחרת בהיסטוריית המטאל, אך עם זאת רלוונטי מתמיד. את השיר הבא, הנושא את שם האלבום, זאב מקדיש לאביו ניצול השואה ולכל המשפחות אשר שרדו את התופת.

בשלב זה האטרקציה הראשית של הערב, מלבד האלבום, רון "באבלפוט" ט'אל, הגיטריסט של ענקית הרוק גאנז אנד רוזס, עולה לבמה. מצויד בכישרון ונטול פחד מאיומי מעריצים אנטי שמיים ואנטי ישראלים, ט'אל פוצח בקטע אינסטרומנטלי עם סיילם, ומוסיף את נופך גיטרת הסולו, אשר בקושי קיימת בלהקה כיום. הוא מבצע איתם מספר שירים, וביניהם את "העיירה בוערת", השיר שהביא את סיילם לדיבייט מול דב שילנסקי ז"ל אי שם בשנות ה-90, לגבי איך אמור הנוער הישראלי לזכור ולייצג את השואה. לדעתי, ט'אל הרגיש שהוא מייצג את העם היהודי כולו בעת הביצוע של השיר. החיבור שלו עם המוסיקה ועם היהדות שבו הובהרו כבר מספר פעמים לפני בואו בעיתונות המקומית, אך עם זאת ניכר עליו כי הוא מתייחד עם הקונספט של ההופעה ומפנים את המושג שליחות. את הסט הראשון עם רון ט'אל, סיילם מסיימים עם עוד נאמבר וותיק- Eyes To Match A Soul, וזאב, אשר ידוע באהבתו לקהל של סיילם, מבצע קפיצה נועזת אל מרכז הפוגו, וממשיך לשיר משם.

סבב האורחים ממשיך לנוע, ועולה לבמה ישי שוורץ מרייבן מיוזיק, מפיק המופע, וסולן בעברו, הוא מבצע ביחד עם אמיר נויבך (המתופף באלבום "קדיש") את Moment Of Silence. לאחר מכן עולה לבמה יובל טלמור - "מולך" (סולן להבות) וביחד עם הפתעה בדמות עידן קופרברג, סולן להקת הקאלט People, מבצעים קלאסיקות של סיילם: Creating Our Sins ו-Broken Not United. בין לבין, זאב חוזר לעוד כמה שירים ומעלה לסבב סיכום את רון ט'אל, אשר סוגר את הערב עם ביצוע משלו ל-"התקווה" (מעניין מה יעשה מרטי פרידמן בעוד שבועיים נוכח המצב).

מה שמדהים בסיילם הוא שלא משנה איפה זה יהיה או כמה אנשים יגיעו (ולצערי לא באו מספיק אנשים כבעבר), ההופעה תהיה אינטנסיבית ומלאת סיפוק. סיילם הגישו את כל "קדיש" על מגש של זהב עם סאונד עדכני, העלו לא מעט הפתעות לבמה ולא שכחו "לתת בראש" עם שאר הרפרטואר הרצחני שלהם. השילוב של שני הגיטריסטים, ליאור מזרחי וניר גוטרמיין, במעטפת הבאס של מיכאל גולדשטיין מחזקים את הייחודיות של קדיש, ו-"מרביצים" תורה שלמה של דת' מטאל בשאר הרפרטואר העשיר של הלהקה. את הקצב מכתיב ניר נקב, אולי מהמתופפים הטובים באירופה כיום, אשר השכיל לשלב מגוון של תופים על הבמה. בקיצור, מי שבא לסיילם מקבל את סיילם במלוא הדרם, גם אם הם יצטרכו לעלות עם קטטר לבמה. והמבין יבין.

דולב זהרוני

 
blog comments powered by Disqus