alternative-zine.com

ראיונות

Neal Morse
ראיון עם: Neal Morse, לשעבר הסולן וקלידן של להקת: Spock's Beard.
2004-10-25


ר:שלום ניל, מה שלומך?
נ:מעולה, תודה רבה.

ר: אתה מוציא אלבום חדש בקרוב, בשם One נכון?
נ:כן, בשני בנובמבר

ר:מה הכנת לנו באלבום?
נ:זה אלבום קונספט, הארכנו אותו עד כמה שיכלנו, הוא באורך של שבעים ותשע דקות וחמישים וחמש שניות, היינו צריכים לדחוס אותו קצת, הוא בעיקר רוק מתקדם, אממ, יותר כבר מTestimony.

ר: Testimony היה אלבום נהדר, מאוד מרגש, במיוחד השיר I am willing זה היה אלבום מאוד רגשי נכון?
נ: כן, אני עדיין מתרגש כשאני שר אותו.

ר:איך הסתדרת עם סיבוב ההופעות ל Testimony?
היית צריך הרבה נגנים לא?
נ:כן, שמונה אנשים, אבל היתה לי עזרה, אנשים עזרו, אלוהים היה שם בשבילי, לא ממש בחנתי נגנים, בעיקר התפללתי לזה ואנשים פשוט התחילו להגיע, האנשים המתאימים לסיבוב ההופעות, ויד אלוהים הייתה חזקה בסיבוב ההופעות הזה, יצא לך לראות את הדי וי די של ההופעה?
ר:האמתי שלא, השוק לרוק מתקדם קטן יחסית בארץ, אז הוא עדיין לא הגיע, אבל הוא מתרחב לאט לאט.
נ:באמת?

ר:כן, מה המשמעות של שם האלבום One
והאם זה מתקשר לקונספט שלו?
נ:השם של האלבום מדבר על איחוד רוחני, להתפלל לאלוהים "בבקשה עשה אותנו מאוחדים"

ר:האם האלבום הזה ממשיך איפה שהקודם הפסיק?
נ: אממ, לא ממש, לא בשבילי, זה שני חלקי עבודה שונים, זה לא ממשיך עם ה"עדות" (Testimony)
האישית שלי, הוא מספר על האדם שמתרחק מאלוהים ואז חוזר אליו והם מתאחדים, מאין סיפור של "מבריאה להתגלות"

ר:כמו האלבום של ג'נסיס?
נ: נכון (צוחק) האמתי שאף פעם לא שמעתי את האלבום ההוא.

ר:(צוחק) האמתי שגם אני לא, הוא יצא במהדורה של איזה מאתיים עותקים אני חושב, יש לך תוכניות לבקר בישראל? בתור מוזיקאי, או אדם פרטי?
נ: אני אשמח לבוא, אבל אין לי תוכניות כאלו כרגע.

ר: זה מקום מאוד מיוחד ומעניין, אתה תמיד יכול לבוא להתארח אצלינו, נראה לך את הסביבה.
נ: (צוחק) מעולה, מעולה.

ר:איך היה לעבוד עם מייק פורטנוי?
נ:נהדר, מייק הוא תמיד כזה נקודת אור, הוא מצוין בלחבר דברים ביחד, לארגן חלקים, לגזור ולהדביק ולחבר הכל ביחד, העבודה היתה הרבה יותר שיתוף פעולה מאשר באלבומי הסולו האחרים שלי, האלבום הזה הרגיש הרבה יותר כמו אלבום של טראנסאטלאנטיק מבחנת שיתוף הפעולה.

ר:לעומת Testimony שהיה הרבה יותר עבודה אישית שלך?
נ:כן, את Testimony כתבתי, והקלטתי את הדמואים לבד, ואז פשוט הקלטנו מעל הדמואים, מייק עשה ערוצי תופים מעל המקוריים וחלק חלק החלפנו פשוט. מאוד שונה ממה שהיה עם האלבום הזה, היה לנו דמואים לאלבום, ופשוט התיישבנו בחדר אחד, ובערך פשוט גזרנו והדבקנו חלקים, וכתבנו כמה חלקים חדשים, את רוב החומר אני כתבתי, אבל חלקו היה בסדר שונה, אז פשוט נפגשנו וסידרנו הכל מחדש.

ר: הבנתי שיש לו קטעים אפיים?
נ:אמ, כן, יש שני קטעים גדולים שעוברים את השמונה עשרה דקות.
ר:איך הם יתחברו לך?, כמה שירים נפרדים מחוברים, או ממש יצירה אחת רצופה?
נ: The creation הוא יצירה אחת שהולכת להמון מקומות שונים, זה לא מאין סוויטת שירים שחוברו אחד לשני, The manהוא בהחלט הרבה יותר לכיוון סוויטת שירים, משהו כמו The water
או דברים אחרים מהאלבומים הראשונים של ספוקס בירד.

ר:מה התוכניות העתידיות לאלבום החדש? מבחינת הופעות וכדומה..
נ:אנחנו בדיונים על זה, אני עדיין לא יודע מה יקרה, נראה איך זה יסתדר.

ר:אני אחזור לנושא של testimony עם השאלה הזו, הקונספט של אותו אלבום היה בעצם החיים שלך, איך אתה מרגיש עם היצירה הזאת אחרי שהדיסק שוחרר, ואתה גם מנגן אותו בהופעות, איך אתה מרגיש שהקהל מקבל אותו, וההדים שהוא צבר?
נ:אני חושב שהקהל מקבל אותו בברכה, אני מאוד מרוצה מהתגובות אליו.

ר:אתה חושב שכולם קיבלו את המסר שרצית להעביר?
נ:אני חושב שהרבה מהם קיבלו את המסר הזה, אני חושב שהצלחתי לגעת בלב שלהם, בחיים שלהם, אנשים אמרו לי "אתה יודע, אני לא מצליח להבין את זה, אני נוסע במכונית שלי, ואני אפילו לא אדם מאמין או משהו כזה, ואני מקשיב לשירים כמו I am willing ואני פשוט פורץ בבכי"
ר: כן, יש לחלק מהשירים באלבום השפעה כזאת, כמו כן השיר The land of beginning again
אפשר לראות שיש לו חשיבות רבה בעינייך.
נ:כן, עשיתי לפני כמה זמן הופעת סולו במישיגן, ועד שעשיתי את הקטעים מ Testimony
עשיתי אותם אחרונים, עשיתי שירים כמו The land of beginning again, wasted life, oh to feel him, moving in my heart, I am willing” התחלתי לבכות בערך, ברוב השירים, הם עדיין מאוד מרגשים אותי.

ר:איך הגעת לכתוב את המילים האלה?, כתבת אותה מתחושת לב, מחוויה רוחנית? מה בדיוק הניע אותך להתיישב ולכתוב את המילים האלו?
נ: כן, אני כותב על איך זה לקבל את המתנה שהיא האמונה, האל ולהיות מוכן לקבל את החוויה החדשה, למשל בשיר The storm before the calm שהוא מדבר על הדברים שצריך להשאיר מאחור, ולשחרר ולהתחיל להתקדם קדימה,ובשיר Oh to feel him שמדבר על לקבל את האל, ככה שהרוב די זרם ממני, זה זורם בצורה די רוחנית כזאת, ולפעמים הייתי צריך לחפור עמוק בתוך עצמי ולהוציא את זה.

ר:אתה לא מפחד שלפעמים השירים נהיים יותר מדי אישיים?
נ:לפעמים אני תוהה אם אנשים רוצים לדעת את כל הדברים האלה עליי, לא ידעתי אם Testimony
יתקבל כל כך בציבור בגלל הדילמה הזאת.

ר:איך זה מרגיש לשבת ולכתוב אלבום שהוא בעצם סיפור חייך?
נ: האמתי שזה היה ממש קל, הרבה יותר קל מלכתוב את Snow שבו צריך להתחיל לחבר הכל ולהמציא הכל, ולתהות כל הזמן האם זה נשמע אמין, או סתם צולע, ב Testimonyכל מה שהייתי צריך לעשות היה לנסות להיזכר ולחשוב, "אממ, מה קרה אחרי זה?"

ר:בקשר ל Snow כמה מהאלבום ההוא היה בעצם ההתחלה של המהפכה הרוחנית שלך? כן בהמון מובנים הדמות של Snow, דומה לישו, שניהם מופיעים כמושיעים, וגדלים ויש להם את הכוחות האלו לעזור לאנשים והם מנסים לעזור לכולם, כמה מזה קשור בעצם ל"עדות" שלך?
נ:מה שקרה באלבום Snow זה שהיה לי המון שירי תפילה, שאתה כותב אותם מהלב וככה כתבתי, ומה שיצא לי היה המון שירי תפילה כמו Wind at my back, open wide the flood gates, I will go, love beyond words, אז ניסיתי להבין איך זה יכול לפעול בתוך קונספט של ספוקס בירד, וככה בעצםSnow נבנה.

ר: איך התחושה להפוך להיות אמן סולו? בספוקס בירד הייתם להקה, ועכשיו אתה די עומד בזכות עצמך, יש תחושה של יותר או פחות בטחון? מבחינה רגשית.
נ:, אמ, זה מרגיש טוב, זה גם הרגיש טוב כשהייתי בספוקס בירד, אני מרגיש שכשהייתי בספוקס, הייתי איפה שאני אמור להיות, ועכשיו שאני לא, זה, מרגיש שאני איפה שאני אמור להיות (צוחק), זה הכל תלוי בלהיות איפה שאתה מרגיש שאלוהים רוצה שתהיה, באותו רגע, באותו שלב של החיים, אז כן, זה מרגיש טוב.

ר:בקשר לטרנסאטלנטיק,שלדעתי הוא פרויקט מאוד מיוחד, עם סאונד מאוד מיוחד, האם אפשר לצפות לאלבום שלישי?
נ: אני לא יודע, לא הייתי מצפה, אני לא חושב שזה יקרה.

ר:ובקשר להופעה מיודת עם ספוקס בירד?, בתור אירוע חד פעמי?.
נ:זה יכול לקרות, אני לא פוסל שום דבר, אבל לא הייתי מצפה שזה יקרה בקרוב, יכול להיות שזה אף פעם לא יקרה.

ר: מה היית מגדיר בתור ההשפעות המוזיקליות הגדולות שלך?
נ:ההשפעות העיקריות שלי, מוזיקלית, הביטלס, להקות פרוג כמו yes, king crimson, ELP, gentle giant,
אתה יודע, כל החבר'ה, האלה, אבל אני אישית כותב ממקום מאוד כנה, אז אני לא מחשיב את עצמי שאני לוקח מהם יותר מדי.
ר: והשפעות עכשוויות יותר?
נ: אה, מוזיקה נוצרית, כמו כריס רייס.
ר:אתה עובד על האלבום החדש בערך, 4 חודשים נכון?
נ: האמתי שהתחלתי לעבוד עליו בנובמבר שעבר, ולא סיימתי להקליט אותו עד, אוגוסט, הראשון באוגוסט האמתי.
ר:איך היה תהליך ההקלטה?
נ:היה נהדר, מאוד מהיר האמתי, תהליך הכתיבה היה איטי, כי נתקעתי קצת והייתי צריך עזרה,ולא ידעתי מאיפה לבקש את העזרה, ואז רנדי, ומייק הגיעו, קצת מאוחר יותר, והכל התחבר היחד, התחלנו להקליט, ביוני אני חושב, כך שתהליך ההקלטה היה חודשיים בעצם, הרבה עבודה קשה.
ר:שמעתי שמי שעיצב את העטיפה לאלבום החדש, הוא אותו אחד שעיצב את העטיפה לאלבום "סנו" של ספוקס בירד, יש קצת דמיון בין שניהם, בסנו, יש לנו דמות שעומדת מול פרשת דרכים ועכשיו זאת דמות אחת שעומדת מול דרך מאוד מוגדרת.
נ:כן, מה שביקשתי ממנו לעשות היה משהו בסגנון הבן חוזר הביתה לעיר הנוצצת בהרים, אז משם הגיע הקונספט לעטיפה.
ר:זאת התחושה ששולטת באלבום?
נ:כן, גם זה, זה הדבר הבסיסי באלבום, האדם עוזב את אלוהים, האדם חוזר אל אלוהים.
ר:תהליך הכתיבה זרם כמו באלבום
Testimony?
נ: לא ממש, די נתקעתי באלבום הזה, רנדי ומייק הצליחו להסדיר את זה.
ר:יש הבדל גדול בין שני האלבומים הראשונים שלך, לבין השניים החדשים, הקודמים היו הרבה יותר לכיוון פופ.
נ:נכון, הם היו יותר דיסקים רגילים, ואלה הרבה יותר, פרוגים, אלבומי קונספט.
ר:Testimony נכתב מאוד בתחושה, של "הייתי שם עברתי את זה ואני מסתכל על הכל בנקודת מבט רחוקה יותר עם האל לצידי ובתור בן אדם אחר" ובאלבום הזה אתה כותב מנקודת מבט אחרת לגמרי.
נ:נכון, בהחלט כן, בתור כותב אני עדיין מאוד מתעניין בהפרדה בין האדם לאל, ואני עדיין כותב הרבה על זה, אני מאוד גאה בשנים של ההפרדה כדי שאני אוכל לכתוב עליהם עכשיו ואיך זה לחזור.
ר:השאלה האחרונה קצת מוזרה, ראיתי את זה בתוכנית טלויזיה והייתי חייב לשאול אותך אותה, כשתגיע לשערי גן עדן, מה היית רוצה שאלוהים יגיד לך?
נ:עבודה עשויה היטב, משרתי הטוב והנאמן.
ר:תודה רבה, ותודה על הראיון, היה נהדר לדבר איתך ואני רוצה שתדע שהשפעת עליי רבות בתור מוזיקאי ובן אדם.
נ: תודה רבה רועי, תחפש את אלוהים בכל ליבך.

ר: תודה רבה:
נ:שמור על עצמך.

רועי פוברצ'יק

תודה רבה לניל מורס אל שיתוף הפעולה והעזרה בראיון.
 
blog comments powered by Disqus